Dreptul clientilor de a cere compensatii pentru clauze abuzive nu are termen de prescriptie. ExpertulBanilor.ro va prezinta decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie, care permite consumatorilor sa isi recupereze oricand banii incasati in mod abuziv de banca.
Constatarea caracterului abuziv al unei clauze din contractul de credit conduce la nulitatea absoluta a acelei clauze. Iar in aceste situatii, dreptul la actiune al reclamantilor nu se poate considera prescris.
Aceasta este decizia la care a ajuns Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ), in cadrul unui proces in care Volksbank a fost data in judecata de clienti.
“Este adevarat ca Legea nr. 193/2000 nu prevede, ca sanctiune, anularea clauzelor cu caracter abuziv, ci inopozabilitatea (sau ineficacitatea) acestora in raport cu consumatorul, insa […] regimul juridic al acestei sanctiuni este practic identic cu al nulitatii absolute, acest lucru decurgand din practica Curtii de Justitie a Uniunii Europene”, se arata in decizia nr. 686 a ICCJ, din 21 februarie 2013,.
Curtea a aratat ca potrivit jurisprudentei este obligatorie pentru instantele romanesti ca aceste clauze, constatate ca fiind abuzive pentru consumator, sa nu-si produca efectele, recunoscand judecatorului national puterea de a le declara nule, chiar din oficiu.
„Prin urmare, nefiind vorba de o nulitate relativa, nu sunt aplicabile dispozitiile art. 3 alin. 1 din Decretul nr. 167/158, nulitatea absoluta putand fi invocata oricand, ca atare, dreptul la actiune al reclamantilor neputand fi apreciat ca prescris”, motiveaza ICCJ.
In general, sunt considerate clauze abuzive modificarea unilaterala de catre banca a ratei dobanzii, fara a avea ca reper un indice de referinta transparent, majorarea comisioanelor pe parcursul creditului sau practicarea unor comisioane cu scopuri neclare (ex. comision de risc).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu