joi, 24 august 2017

Decizie definitivă: Alpha Bank a folosit clauze abuzive și este obligată să modifice toate contractele de credit în care acestea apar


Alpha Bank pierde definitiv un proces pe clauze abuzive cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor și este obligată să elimine mai multe clauze privind dobânzile și comisioanele din toate contractele de credit de consum încheiate înainte de 2010. 

Curtea de Apel București a respins apelul Alpha Bank, cea mai mare bancă cu acționariat grecesc din România. Decizia, rămasă definitivă, ar trebui să ducă la modificarea tuturor contractelor cu astfel de prevederi, pentru că vine în urma unui proces pornit de ANPC după 2013, când legea privind clauzele abuzive din contracte a fost modificată în favoarea consumatorilor. 

Tribunalul București a stabilit, în noiembrie 2015, că Alpha Bank a utilizat o clauză ilegală privind variația dobânzii din contractele de "facilitate și garanție reală și mobiliară".

Banca stabilea, în contractele de facilitate de credit încheiate înainte de 2010, ca dobânda să fie calculată în funcție de o referință internă, pe care banca o putea modifica în orice moment, la care se adăuga o marjă fixă. Dobânda varia "în funcție de condițiile dominante ale pieței sau a modificărilor circumstanțelor în care aceasta a fost inițial stabilită, precum și în raport de politicile de creditare ale Băncii”, potrivit unei clauze contractuale eliminate de Tribunal. 


Instanța a mai eliminat și clauza care spunea că debitorul este obligat să ramburseze anticipat tot creditul, în termen de cinci zile, dacă nu e de acord cu noul nivel al dobânzii. 

Din contracte dispare și comisionul de administrare, al cărui cuantum era inclus în valoarea creditului. 

Tribunalul a eliminat, în plus, prevederea prin care banca putea modifica cuantumul comisionului de risc, dacă o analiză internă arăta că debitorul a devenit mai riscant. 

 “Obligă pârâta SC Alpha Bank România SA să modifice toate contractele de credit cu garanție reală mobiliară în curs de executare, precum și să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate de același tip, destinate a fi utilizate în cadrul activității profesionale”, se arată în decizia Tribunalului din 2015, menținută acum de Curtea de Apel. 

Debitorii Alpha Bank nu vor primi însă și banii plătiți în plus către bancă în baza acestor clauze, pentru că instanța a respins capătul de cerere al ANPC prin care solicita rambursarea sumelor, așa cum s-a întâmplat și în cazul celorlalte procese de acest tip deschise de Autoritate. 

Debitorii vor putea, însă, să solicite pe cale individuală daunele, în baza acestei decizii. 

Astfel de clauze privind dobânzile și comisioanele au făcut parte din contractele aproape tuturor băncilor înainte de 2010 și au umflat ratele de credit ale debitorilor, inclusiv în perioada de criză, când băncile au crescut dobânzile, deși referințele de piață la care ar fi trebuit să se raporteze, dacă contractele ar fi fost transparente, au scăzut la minime istorice.

Profit.ro a solicitat o poziție de la Alpha Bank privind acest dosar și va publica răspunsul băncii. 

În 2010, Guvernul aproba Ordonanța de Urgență 50, care implementa o directivă europeană și ar fi trebuit să ducă la transparentizarea costurilor din contractele de credit. Băncile au fost obligate să calculeze dobânzile variabile în funcție de indicatori de piață precum Euribor/Libor/Robor și unele comisioane, precum cel de risc, au fost interzise. Instituțiile de credit au înțeles să aplice prevederile OUG 50, prin acte adiționale, astfel încât să nu fie afectate și au calculat noi marje de dobândă, care au încorporat majorările anterioare ale dobânzii variabile. 

Totdată, unele bănci au schimbat denumirea comisioanelor. 

Parlamentul a modificat OUG 50/2010, astfel încât să nu se aplice și creditelor în derulare. Cele mai multe bănci au păstrat, însă, prevederile actelor adiționale. Dezbaterile din 2010 au rezultat într-un val de procese pe clauze abuzive, 

în temeiul legii 193/2000. Clienții au câștigat mii de litigii individuale sau de grup împotriva băncilor, însă deciziile s-au aplicat doar în acele cazuri, iar practica nu a fost unitară. 

Din 2013, ANPC poate cere eliminarea clauzelor pe care le consideră abuzive din toate contractele preformulate, fără a fi nevoie ca toți consumatorii afectați să facă plângeri.

sursa: Profit.ro 

Niciun comentariu: