Claudiu Oțeleanu revine în peisajul literar brașovean cu
un volum de proză inedită, concentrat în jurul unei tematici șocante și
incitante în același timp, proză care
are capacitatea de a descrie fidel o lume cenușie, inaccesibilă celor mulți,
cea a detenției.
Anterior acestei apariții, autorul a publicat volumul de
versuri Egocentric, colecție născută din zbuciumul interior al
experiențelor închisorii. Mizeria umană întâlnită a fost lait-motivul seriei de
poezii.
Într-un
mod neașteptat, proza pe care o vom aduce în discuție se va constitui într-o
serie de note de subsol ale versurilor anterior apărute, deoarece se referă la
realități ce au născut trăirile descrise în lirica autorului.
Cartea este, de fapt, o scriere de graniță deoarece poate
fi încadrată atât în sfera textelor confesive, cât și în cea a documentarului.
Experiența trăită a închisorilor este descrisă cu atât de
multă luciditate cât permite o perspectivă subiectivă. Atitudinea autorului
frapează. Nu este urmă de victimizare, nu se filosofează pe ideea unei
nevinovății, textul fiind efectiv constituit din descrierea unor evenimente, conflicte și denunțuri.
Dacă Egocentric
descria lumea interioară, suferințele de nedescris provocate de ceilalți,
Timp
lipsă vorbește de fapte, de chipuri, de clădiri și de atitudini.
Ne este descris un turn Babel al unei lumi în continuă
degradare, o lume fără speranță.
De fapt, lectura succesiunii de decupaje (fragmentarismul
este evident), ne face să înțelegem că întregul demers (mai mult sau mai puțin
artistic) devine un manual de supraviețuire.
Se reușește creionarea în linii fidele a unor locuri și
caractere care sunt greu de imaginat în afara penitenciarului. Jurnalul își va
câștiga, astfel, originalitatea prin unicitatea discursului sincer, prin grija
pentru detaliu, grijă care frapează lectorul.
Ne
vom opri asupra unor secvențe pe care le considerăm esențiale.
Capitolul
1, Vremea
în care s-a oprit timpul, reușește o descriere a universului închisorii
de la Miercurea Ciuc:
„Două nivele, parter și etaj, plus un demisol cu arcade și iz de beci
domnesc, sunt în mare parte lăsate așa cum au fost din construcție. Diferența o
face doar multitudinea de conducte vopsite în gri petrol și lambriurile negre,
care, fixate în cărămida prăfuită, lucesc disonant, rupând o simetrie
înfiorătoare.”
Aceste descrieri sunt cele care permit încadrarea scrierii
în sfera artistică. Există o urmă de originalitate în creionarea culorilor,
ce-i drept cenușii, dar scopul autorului nu este nicidecum crearea unei
atmosfere idilice, ci re-construirea unui episod pierdut din viață, printr-o
retrăire a momentelor de cumpănă în fața foii de hârtie.
Dezideratul acestui demers este destul de greu de intuit.
Însăși apariția unui astfel de jurnal document ce abundă în
detalii șocante despre corupția, incompetența și nepăsarea angajaților unui
sistem, poate agita anumite spirite.
O atitudine destul de neașteptată aparține acestui narator implicat în actul
descrierii. Scrierea nu are un caracter moralizator, nu izvorăște din răzbunare
și mai ales nu caută vinovați. Sinceritatea este evidentă, nemaifiind nevoie de
ficțiune.
De fapt, savoarea
textului este oferită de relatarea la persoana I.
Prezența personajului narator oferă veridicitate acțiunii. Subiectivitatea
asigură trezirea interesului unui lector.
Un punct de vedere realist nu ar fi fost la fel de ofertant
precum este cel al naratorului implicat, care a trăit tot ce este descris.
Confesiunea este cutremurătoare tocmai pentru că scopul
întregului demers nu este unul artistic, ci unul care ține de structura intimă
a autorului, care se descarcă prin scris. Astfel, masa de lucru, foaia pe care
se aștern cuvintele vor avea rol tămăduitor.
Este ceea ce se numește salvare prin scriere.
Mediul ostil, dat de mizeria umană sau de cea exterioară,
rămâne o constantă a scrierilor lui Claudiu Oțeleanu. Talentul evident al
autorului constă în abilitatea de a creiona stări, de a realiza portrete, de a
re-face istorii personale.
Forța descrierii detaliului își are o explicație psihologică.
Monotonia este la ordinea zilei, iar lucrurile descrise sunt
cele care se vor dovedi apăsătoare pentru scriitor:
„Saltelele
sunt de fapt niște saci din material textil, pline cu reziduri textile,
probabil cu haine sau alte țesături care au rămas și s-au tocat mărunt, după
care s-au înghesuit în niște huse de iută rezistent și s-au întins pe aceste
paturi. Cele mai multe sunt cusute de multe ori și pe față și pe dos. De ce?
Tocmai fiindcă la așa zisele „piețe” ( perchiziții), saltelele sunt tăiate și întoarse pe dos în
dorința furibundă a personalului pușcăriei de a găsi telefoane, cuțite sau alte
“obiecte interzise”.
Avantajul
persoanei întâi este indubitabil. Istoria este trăită, detenția îi permite
autorului să nu fie nevoit să speculeze sau să se documenteze. Acesta cunoaște
ambele lumi, le știe legile, iar, în universul detenției, acesta trebuie să
supraviețuiască.
Tocmai
de aceea, fiecare capitol propune o rețetă de supraviețuire, mai evidentă sau
mai discretă.
Un
capitol interesant ca natură, ce iese din sfera confesiunii directe, este cel
care reproduce denunțul încarceratului. Se pare că este un demers al
personajului nostru, menit să ajungă în neant.
Ceea
ce el sesizează este cunoscut de autoritățile care rămân insensibile. Astfel,
sentimentul zădărniciei este chinuitor.
Autorul
taxează aici nedreptatea, formele în care aceasta se manifestă în mediul
detenției. Putem afirma că am descoperit, în acest capitol, sursa multor
neliniști.
Modul
în care este gândit și pus efectiv pe hârtie denunțul denotă luciditatea și
curajul autorului de a sta drept, de a nu face nici un compromis și, chiar mai
mult, de a-și asuma consecințele unui astfel de demers. Denunțul începe în
forță:
„Domnule Director,
Aș vrea să vă aduc la cunoștință un lucru pe care
majoritatea cadrelor (cred că și dvs.!) îl cunosc, cel al
fraudelor și înșelăciunilor care se fac de anumiți deținuți cu ajutorul
telefoanelor mobile.”
Într-un
mod automat, directorul este incriminat. Avem o abatere de la tonul oficial al
unui astfel de denunț, abatere ce demască
incapacitatea autorului de a ignora toate aceste aspecte apăsătoare,
generatoare ale iadului sufletesc.
Dacă
privim scrierea ca pe o operă artistică, putem demonstra natura postmodernă a
acesteia. Fragmentaritatea este evidentă.
Autorul intră într-un pact cu lectorul care trebuie să
fie dispus să re-constituie firul logic al întâmplărilor descrise. Inserarea
unor fragmente de natură administrativ-juridică reprezintă o altă practică a
artiștilor contemporani, adepți ai acestui curent.
Astfel, scrierea se constituie într-un experiment la
granița dintre artistic și social, rămânând, în ciuda perspectivei subiective,
o radiografie în nuanțe fine și sensibile a unei lumi oripilante, la ale cărei
detalii nu avem acces în alt mod.
Culorile cenușii ale pereților, saltele cusute de zeci de
ori, mirosul descris rămân generatoare ale unui disconfort care a fost, de
fapt, unul dintre motivele
pentru care această carte a fost scrisă.
Cristian Vieru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu